Effect van twee beweeginterventies op de fitheid en cognitie van kinderen

Voor kinderen is het heel belangrijk dat ze genoeg bewegen, voor hun fysieke ontwikkeling, maar ook voor hun mentale ontwikkeling. Daar zijn onderzoekers het wel over eens, maar het is nog onduidelijk welke vorm van bewegen het meest effectief is om de cognitieve functies van kinderen te verbeteren. In dit proefschrift onderzocht Van der Fels de relatie tussen motoriek en cognitie bij kinderen van 8 tot 10 jaar oud. Daarnaast bekeek ze de effecten van verschillende bewegingslessen op de cognitie en hersenfunctie van de kinderen. Het proefschrift is onderdeel van het project 'Slim door gym'.

Hersenfuncties/structuur
Cognitieve functies
Motorische vaardigheden of fitheid
Gymlessen
Motoriek of fitheid
Basisonderwijs
Proefschrift
Slim door Gym
Bekijk volledige publicatie

Van der Fels, I. M. J. (2020). Movement, cognition and underlying brain functioning in children. Rijksuniversiteit Groningen [proefschrift]. https://doi.org/10.33612/diss.109737306

proefschrift-Irene