Effecten van bewegend leren op aandacht, taakgerichtheid in de klas

Vaak wordt gezegd dat bewegen ervoor zorgt dat we ons beter kunnen concentreren. Is dat bij bewegend leren ook zo? Deze studie bekijkt of bewegend leren bijdraagt aan taakgerichtheid in de klas. Ook wordt bekeken of achterstandsleerlingen verschillen van reguliere leerlingen. Al springend leren rekenen en spellen: Fit en Vaardig op school is een innovatieve manier van leren die het beeld van stilzittende kinderen in de klas doorbreekt. Fysiek actieve reken- en taallessen kunnen een effectieve manier zijn om schoolprestaties van kinderen te verbeteren. In een onderzoek op 12 basisscholen is uitgebreid onderzoek gedaan naar effecten van bewegend leren.

Gedrag in de klas
Bewegend leren
Basisonderwijs
Wetenschappelijke publicatie
Fit en Vaardig op School
Bekijk volledige publicatie

Mullender-Wijnsma, Marijke J, Hartman, E., de Greeff, J. W., Bosker, R. J., Doolaard, S., & Visscher, C. (2015). Moderate-to-vigorous physically active academic lessons and academic engagement in children with and without a social disadvantage: a within subject experimental design. BMC Public Health, 15(1). https://doi.org/10.1186/s12889-015-1745-y




Downloads en links