Fysieke activiteit in de schoolomgeving: worden cognitieve prestaties beïnvloed door verschillende soorten activiteiten?

Recente onderzoeken geven aan dat korte momenten van fysieke activiteit onmiddellijke positieve effecten kunnen hebben op de cognitieve prestaties van kinderen en adolescenten. Het type activiteit dat de cognitieve prestaties het meest beïnvloedt bij jonge adolescenten is echter niet volledig bekend. In deze studie werden de acute effecten van drie soorten 12-minuten durende klassikale fysieke activiteit op de snelheid van informatieverwerking en selectieve aandacht onderzocht. De drie soorten fysieke activiteit bestonden uit aërobe oefeningen, coördinatie oefeningen en krachtoefeningen.

Cognitieve functies
Beweegbreaks
Basisonderwijs
Wetenschappelijke publicatie
SMART MOVES!
Bekijk volledige publicatie

Van den Berg, V., Saliasi, E., De Groot, R. H., Jolles, J., Chinapaw, M. J., & Singh, A. S. (2016). Physical activity in the school setting: Cognitive performance is not affected by three different types of acute exercise. Frontiers in psychology, 7, 723.