Hebben oefening van variërende duur acute effecten op de cognitieve prestaties van adolescenten?

Aangenomen wordt dat deelname aan gestructureerde fysieke activiteit een positief effect heeft op cognitieve en academische prestaties. Een korte pauze van matige tot krachtige fysieke activiteit blijkt een klein acuut positief effect te hebben op de cognitieve prestaties van kinderen en adolescenten. De specifieke effecten op een bepaalde inspanningsduur (dosis) zijn echter grotendeels onbekend. Daarom werden in deze studie de acute effecten van matige tot krachtige oefeningen met een duur van 10, 20 of 30 minuten op selectieve aandacht en werkgeheugenprestaties bij adolescenten van 11 tot 14 jaar onderzocht.

Cognitieve functies
Beweegbreaks
Basisonderwijs
Voortgezet onderwijs
Wetenschappelijke publicatie
SMART MOVES!
Bekijk volledige publicatie

Van den Berg, V., Saliasi, E., Jolles, J., De Groot, R. H., Chinapaw, M. J., & Singh, A. S. (2018). Exercise of varying durations: no acute effects on cognitive performance in adolescents. Frontiers in Neuroscience, 12, 672.