Academisch Onderwijs in Beweging

Ook op universiteiten wordt veel gezeten, tijdens colleges, in werkgroepen en achter de boeken. Inactiviteit, in de zin van veel en langdurig zitten, leidt niet alleen tot gezondheidsrisico’s en mogelijke verstoring van cognitieve prestaties, maar heeft daarnaast mogelijk ook invloed op sociale interacties en de bereidheid om samen te werken. Samenwerken is cruciaal als je iets wilt leren, door kennis te delen, met elkaar lastige concepten te bespreken kom je verder dan wanneer je alleen aan de slag gaat. In een aantal projecten onderzoeken we hoeveel studenten zitten, of de zittijd samenhangt met onderwijsroosters en onderwijssystemen en of we maatregelen kunnen treffen om zittijd te onderbreken. Om te onderzoeken of studenten op dagen dat ze colleges of werkgroepen hebben meer zitten laten we hen een week lang een activiteitenmonitor dragen. In een ander project laten we de helft van de studenten in onderwijsgroepen staan en meten dan of ze daadwerkelijk actiever zijn, of na hun onderwijs meer tijd zittend doorbrengen en wat staan tijdens onderwijs doet met de bereidheid om samen te werken en de leerprestaties. Om beter te begrijpen wat de biologische processen zijn waardoor minder zitten, leren en samenwerken zou kunnen verbeteren voeren we experimentele studies uit waarbij fysiologische en psychologische metingen gecombineerd worden.

Publicaties binnen Academisch Onderwijs in Beweging: 8

Fysieke activiteit en leren in het hoger onderwijs

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs

Opstaan voor fysiek actief leren

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs

Staan tijdens onderwijsgroep bijeenkomsten in het hoger onderwijs

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs

Staande onderwijsgroep bijeenkomsten en leren in het hoger onderwijs

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs

De effecten van staande onderwijs groepbijeenkomsten op leren: een gerandomiseerd onderzoek

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs

De effecten van staande onderwijsgroep bijeenkomsten op leren van bachelor studenten: studieprotocol

Schoolprestaties
Gedrag in de klas
Beweging algemeen
Staand onderwijs
Hoger onderwijs
Bekijk alle publicaties