GOALS

GOALS staat voor Grootschalige Onderzoek naar Activiteiten van Limburgse Scholieren. Eerder onderzoek naar de associaties tussen fysieke activiteit, cognitieve prestaties en schoolprestaties, richtte zich op jonge kinderen of oudere volwassenen. Minder onderzoek is uitgevoerd in de groep adolescenten. Bovendien heeft het grootste deel van de studies in adolescenten gebruik gemaakt van vragenlijsten om fysieke activiteit te meten, een subjectieve methode die vele beperkingen heeft. Slechts zes eerdere studies bij adolescenten hebben gebruik gemaakt van een objectief instrument om fysieke activiteit te meten in relatie met cognitieve prestaties en schoolprestaties. In deze studies werden wisselende resultaten gevonden. Daarom was het belangrijkste doel van het GOALS project meer inzicht te verkrijgen in de associaties tussen objectief gemeten fysieke activiteit, cognitieve prestaties en schoolprestaties van adolescenten. Daarnaast werden de associaties tussen actief forenzen naar school en cognitieve prestaties en schoolprestaties onderzocht, evenals de associaties tussen fysieke activiteit en mentaal welbevinden en fysieke activiteit en schoolverzuim door ziekte.

Publicaties binnen GOALS: 5

Associaties tussen fysieke activiteit, cognitieve prestaties en schoolprestaties van adolescenten

Cognitieve functies
Schoolprestaties
Mentaal welbevinden
Beweging algemeen
Voortgezet onderwijs

Actief forenzen naar school, cognitieve prestaties en academische prestaties bij Nederlandse adolescenten

Schoolprestaties
Mentaal welbevinden
Cognitieve functies
Beweging algemeen
Voortgezet onderwijs

Associaties tussen fysieke activiteit en academische prestaties bij adolescenten

Schoolprestaties
Cognitieve functies
Beweging algemeen
Voortgezet onderwijs

Lichamelijke activiteit en schoolverzuim als gevolg van ziekte bij adolescenten

Motorische vaardigheden of fitheid
Mentaal welbevinden
Beweging algemeen
Voortgezet onderwijs

Associatie tussen fysieke activiteit en mentaal welbevinden bij adolescenten

Mentaal welbevinden
Beweging algemeen
Voortgezet onderwijs
Bekijk alle publicaties