PHIT2Learn
PHIT2Learn staat voor PHysical activity Interventions to enhance LEARNing in vocational education and training. Met PHIT2Learn willen wij meer inzicht krijgen in beweeginterventies om het leren bij mbo-studenten te vergroten. Lichamelijke activiteit lijkt positieve en zitten lijkt negatieve effecten op schoolprestaties te hebben. Bewijs voor een causaal effect bij mbo-studenten ontbreekt. Juist mbo-studenten zouden echter baat kunnen hebben bij meer beweging, omdat 1) bij het relatief lage opleidingsniveau en de laagste sociaal economische klasse het grootste cognitieve voordeel verwacht kan worden, 2) de leeftijdsgroep gevoelig is voor interventies omdat het brein nog volop in ontwikkeling is, 3) onderzoek laat zien dat mbo-studenten over het algemeen een laag lichamelijk activiteitsniveau hebben.
Doel van PHIT2Learn is het onderzoeken van de effectiviteit van lichamelijke activiteit- en zitgedraginterventies op een variëteit aan leeruitkomsten bij studenten in het mbo. Deze uitkomstmaten variëren van specifieke effecten op cognitief functioneren, tot algemene effecten op schoolprestaties en vitaal burgerschap/werknemerschap.
Publicaties binnen PHIT2Learn: 11
Het effect van staan ten opzichte van zitten op creativiteit bij mbo-studenten
Het effect van staan ten opzichte van zitten op executieve functies en creativiteit bij mbo-studenten
Het effect van staan of bewegen op executieve functies en creativiteit bij mbo-studenten
Beweeggedrag en cognitieve prestaties in verschillende studierichtingen binnen het mbo
Gezondheid: gebruik zit-stabureaus in het mbo
Wat vinden mbo-studenten van het gebruik van zit-stabureaus in de klas?
Beweeggedrag en mentaal welbevinden van mbo-studenten
Mentaal welbevinden en beweeggedrag van mbo-studenten en wat vinden zij van staan in de klas?
Mentaal welbevinden, beweeggedrag en zit-stabureaus in het mbo: associaties en ervaringen
Een kwalitatieve studie naar de implementatie van zit sta-bureaus in het mbo
Beweeginterventies om leren in het mbo te verbeteren