Fit en Vaardig op School
Tegenwoordig bewegen veel kinderen te weinig en hun schoolprestaties nemen af. In Fit en Vaardig op School is de effectiviteit van bewegend leren tijdens de reken- en taalles onderzocht. In een gerandomiseerd onderzoek hebben circa 500 kinderen van 12 basisscholen gedurende twee schooljaren meegedaan aan dit programma. Ze oefenden 3 keer per week een half uur. Al springend leerden ze bijvoorbeeld de tafels en met uitvalspassen naar voren oefenden ze de juiste spelling van woorden. Het doel was om kinderen enerzijds meer te laten bewegen tijdens de veelal zittende schooldag en om cognitieve functies (zoals taakgerichtheid) en schoolprestaties te stimuleren. Inmiddels is Fit en Vaardig op School een lesprogramma dat via een app en het digibord gegeven kan worden aan kinderen van groep 2 tot en met 7. De nadruk ligt op het automatiseren en herhalen van reeds bekende lesstof. De inhoud van de lessen sluit aan bij de Nederlandse reken- en taalmethodes. (https://fitenvaardigopschool.nl)
Publicaties binnen Fit en Vaardig op School: 16
Het effect van bewegend leren op rekenen en spelling
Over het beklijven van effecten van bewegend leren op rekenen en spelling
Hebben fittere kinderen betere schoolprestaties?
Draagt bewegend leren bij aan een betere fitheid en minder overgewicht?
Effecten van bewegend leren op aandacht, taakgerichtheid in de klas
Effecten van bewegend leren op fitheid en cognitieve functies
Over het implementeren van bewegend leren in de klas
Alles over Fit en Vaardig op School inclusief demolessen
Bewegend leren: Wat vindt men ervan in Canada?
Bewegend leren in het klaslokaal: hoe ziet dat eruit en wat levert het op?
Bewegend leren in beeld gebracht: hoe ziet dat eruit in de klas en wat levert het op?
Bewegen en leren combineren in het klaslokaal
Effecten na één jaar bewegend leren. Wat werkt en waardoor?
Bewegend leren in het speciaal basisonderwijs: Wat werkt?
Toepassing van bewegend leren in het speciaal basisonderwijs
Fit en Vaardig in het speciaal basisonderwijs: de implementatie van bewegend leren tijdens reken- en taallessen